XXODD

"Odd betekent 'afwijkend' en xodd is 'de factor van afwijking' die in wiskundige berekeningen wordt gebruikt.

Mijn "nieuwe"project heet XXODD

De komende dagen verblijf in in Eindhoven om "intern"aan mijn project te werken. Ik heb er zin in :)

Even een stukje uit mijn projectvoorstel; 

Bijna 100 jaar geleden is het 'rijks krankzinnigen gesticht' (RKG) gevestigd aan de rand van Eindhoven, gekken werden “verbannen” naar die plek in het bos, ver weg van de bewoonde wereld omdat de maatschappij er geen last van mocht ondervinden. De bouw en het terrein kenmerkte zich door grote robuuste gebouwen met hoog ommuurde binnentuinen waar, naast patienten ook de medewerkers achter gesloten deuren leefden. Nu, anno 2012 heet dit landgoed ´De Grote Beek´, de hoofdlocatie van de Geestelijke Gezondheidszorg Eindhoven en de Kempen. Het is een open Landgoed waarbij gastvrijheid hoog in het vaandel staan. Dit voor cliënten, familie, medewerkers en bewoners uit de stad Eindhoven. De tekening op de muur op de eerste etage van het bestuursgebouw laat een plattegrond zien uit 1920 waarop het terrein met daarop de gebouwen van het RKG staat afgebeeld, waaronder het gebouw waarin ik me op dit moment bevind. Het terrein is omgeven door bos. Door verstedelijking is in de loop der jaren gestaag de stad dichterbij de instelling is gegroeid. Aangezien de instelling in de loop der jaren ook steeds opener en toegankelijker is geworden is het een mooie , bijna organische ontwikkeling dat de twee werelden naar elkaar toe gegroeit zijn. In theorie heel mooi, maar  in hoeverre is de psychiatrie eigenlijk echt geaccepteerd door de maatschappij? Plattegronden van 70 jaar geleden tot nu laten zien dat ondanks de groei van de stad, de instelling altijd aan de rand van Eindhoven blijft. Aan de rand van de samenleving?

Geen opmerkingen: